Saarlased unistavad taas Mõntu-Läti laevaliinist, aga laeva pole

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Mõntu sadama omanik Mihkel Undrest asus sadama sissesõiduteed süvendama 12. tunnil, sest veelgi venitamisel oleks riik 400 000 eurot firmalt tagasi küsinud.
Mõntu sadama omanik Mihkel Undrest asus sadama sissesõiduteed süvendama 12. tunnil, sest veelgi venitamisel oleks riik 400 000 eurot firmalt tagasi küsinud. Foto: Maanus Masing / Saarte Hääl
  • Mõntu-Ventspils liini ainus huviline Kihnu Veeteed jättis pakkumise tegemata

Mõntu sadam oleks Läti laevaliini teenindamiseks valmis ning sõnades toetavad Saaremaa-Läti laevaühendust nii kohalikud kui ka Toompea poliitikud. Puudub vaid huviline laevafirma. 

«15. maist käivitub Kuressaare ja Stockholmi vaheline hooajaline lennuliin. Ometi on palju kauem räägitud rahvusvahelisest laevaühendusest – mis sellest unistusest on saanud,» küsib Saaremaa abivallavanem Kristiina Maripuu ajalehes Saarte Hääl avaldatud arvamusartiklis Mõntu-Ventspilsi laevaliinile viidates. 

«Saarlastena asume rahvusvahelise turismi ja äri ristteel, kuid nendele teedele jõudmiseks peame ette võtma pika ringi,» leiab Maripuu ning toob näiteid, mil turistid on pärinud Saaremaa ja Läti vahelise laevaühenduse kohta. 2019. aasta juulis sõlmisid Saaremaa vald ja Ventspilsi vabasadam laevaliini käivitamiseks ühiste huvide deklaratsiooni, kuid sellest üksi ei piisa, vaja on ka liini operaatorit, kes soetaks või prahiks laeva ning asuks liini sõitma. Laevaettevõtjad aga ei pea laevaliini opereerimist majanduslikult mõistlikuks ning hange vedaja leidmiseks kukkus läbi. Ainsana riigihanke vastu huvi tundnud Rein Kilgile kuuluv Kihnu Veeteed jättis pärast esialgseid läbirääkimisi pakkumise tegemata.

Kuigi lätlaste huvi Eesti saarte vastu on olemas ning mootorjaht Palsa teeb suvel tellimusreise Roja sadamast Ruhnu, ei ole vajadus püsiva laevaühenduse järele nii suureks osutunud, et liinile piisav püsidotatsioon eraldada. Saarlaste partnersadam Ventspils jõudis kohaliku linnapea Aivars Lembergsi tõttu olla mõnd aega koguni USA sanktsioonide all ning tõenäoliselt on neil muidki muresid peale Mõntu laevaliini. 

Valitsuselt Mõntu-Ventspilsi laevaliini teenindamiseks erakorraliselt nelisada tuhat eurot toetust saanud Mõntu sadama omanik Mihkel Undrest on aga optimistlik ning lubab, et laevaliini opereerimiseks tuleb teine hange ning kui see ei õnnestu, siis ka kolmas. 

Optimistlikult lõpetab oma arvamusartikli ka Saaremaa abivallavanem Maripuu, kes usub, et sobiv laev Läti liinile leitakse.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles