R, 9.12.2022

Hiiumaa jahisadamates hakkavad paadikohad otsa saama

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Hiiumaa jahisadamates hakkavad paadikohad otsa saama
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Orjaku sadamas leidub vabu kaikohti veel vaid väiksematele mootorpaatidele.
Orjaku sadamas leidub vabu kaikohti veel vaid väiksematele mootorpaatidele. Foto: Jaano Martin Ots

Hiiumaa väikesadamate võrgustik hakkab kiiresti kasvavale hobilaevastikule kitsaks jääma, juba praegu napib kaikohti purjekatele ja suurematele mootorpaatidele. Lähiaastatel laiendatakse sildumisvõimalusi kahes Hiiumaa sadamas.

Sihtasutuse Hiiumaa Sadamad juhataja Liina Härm ütles, et kuigi väikesadamate ehitamisel ja rekonstrueerimisel on Hiiumaal tehtud palju tänuväärset tööd, hakkab sadamakohtadest taas puudus tekkima. Hetkel on sihtasutusel olemas Interregi Eesti-Läti piiriülese koostööprogrammi positiivne rahastusotsus Kalana sadama välja ehitamiseks ja Sõru sadama laiendamiseks, kuid juba hakkavad kitsaks jääma 2014. aastal valminud Kärdla sadam ning paari aasta eest laiendatud Orjaku.

«Kõige populaarsem on muidugi Kärdla, kus meil on kokku 85 kaikohta. Väiksematele paatidele siin mõned kohad veel leiaks, aga kuna peame hoidma osa kaikohti vabad külalisalustele, siis suurematele kohalikele paatidele ei ole enam võimalik hooajalepingut pakkuda. Sõrul tulevad sadama laiendustööd ning seal on viis laeva juba ootejärjekorras. Ka Orjakus pole suurematele hobialustele enam hooajalisi kohti pakkuda. Väiksema süvisega ja lühemaid paate ehk mahuks sinna veel viis-kuus,» rääkis Härm. Orjaku sadamas on kokku 75 kaikohta ning Sõrul 35. Eelmisel aastal valmis uus kalasadam ka Haldis, kuid see on mõeldud peamiselt kohalikele kalastajatele ning külalissadama teenuseid seal ei pakuta. 

«Olen siin naljaga pooleks juba inimestele öelnud, et oleks võinud enne uue suure paadi ostmist sadamasse helistada ja küsida, kas seda kuhugi panna ka on. Kuidas ma ütlen oma küla inimestele, et ostsid küll paadi, aga vii see nüüd mujale. Eks me peame kombineerima, ei saa ju külaliskohti ka täis pakkida,» rääkis Härm eelmisel ja tänavusel suvel puhkenud paadibuumi mõjust Hiiumaa sadamamajandusele. Hooajaliste paadikohalepingute põhiline koormus langebki Kärdla, Orjaku ja Sõru sadamatele, sest Heltermaa jääb saare keskusest juba kaugemale. 

Heltermaa sadama direktor Riho Sõrmus ütles, et Heltermaa on eelkõige parvlaeva- ja kaubasadam ning sealse jahisadama põhiline ülesanne on pakkuda ööbimisvõimalust ja tormivarju hobialustele, kes Hiiumaast mööduvad.

«Kaheksa püsikohta on kohalike paadiomanike käes ja paarkümmend kaikohta on vabad, aga neid ei saa me püsilepingutega välja anda, sest peame merelt saabuvatele külalistele tagama võimaluse sadamasse tulla,» rääkis Sõrmus. Heltermaa sadamas on ka tankla, mistõttu sadam on hinnatud pikemaid vahemaid läbivate merematkajate peatuskohana. 

Heltermaa jahisadam
Heltermaa jahisadam Foto: Jaano Martin Ots
Märksõnad
Tagasi üles