Koroonapandeemia tõi laevandusse suured ohud

«Ever Given» jäi Suessi kanalis kinni ja jõudis Rotterdami alles pärast kuudepikkust hilinemist. FOTO: REMKO DE WAAL

Koroonapandeemia tõttu takerduv laevahooldus on kogu sektorile suureks ohuks – avamerel juhtub üha sagedamini mootorikahjustusi, kirjutab Der Spiegel. ​Probleemiks on ka ületöötanud meeskonnad, kes ei saa sageli kuude kaupa maismaale, ja see põhjustab omakorda inimlikust väsimusest tingitud vigu.

Kindlustusandjate sõnul on ülemaailmne laevandus koroonapandeemia tõttu ohus. Seda trendi süvendab veelgi asjaolu, et kasutusel on üha suuremad laevad, meenutagem või konteiner-lastilaeva «Ever Given» Suessi kanali blokeerimist märtsis, vahendas Allianzi laevakindlustuse osakond (AGCS).

Suessi kanali blokeerimine näitas, et üha suuremate laevadega seotud vahejuhtumid nõuavad keerulisi ja seetõttu kulukaid meetmeid. 20 000 konteinerit mahutav kaubalaev blokeeris nädalaid maailma laevaliikluse olulist teed, häirides Euroopa ja Aasia vahelist kaubavedu.

Sellised riskid on üha suurenemas, sest kaubalaevade keskmine läbilaskevõime on kahekordistunud, kuid sadamate läbilaskevõime jäänud samaks. See suurendab õnnetuste ohtu, ütleb AGCS oma aruandes.

Sagenenud on ka konteinerite kaotused merel: 2020. aastal läks merel kaotsi ligikaudu 3000 konteinerit.

Rohkem piraadirünnakuid

Piraatide ründed on viimastel aastatel nihkunud Ida-Aafrikast Lääne-Aafrika ranniku ääres asuvasse Guinea lahte. Aruande kohaselt rööviti 2020. aastal 22 registreeritud rünnaku käigus 130 laevameeskonna liiget.

Eelmisel aastal läks kaduma 49 suurt, üle 100-tonnist laeva, kuid samas on kogukahjude arv kümne aasta jooksul vähenenud umbes poole võrra. 2020. aastal registreeritud 2703 laevaõnnetust tähendas võrreldes 2019. aastaga väikest nelja protsendi suurust langust, kuna pandeemia tõttu sõitis vähem laevu.

Aruande kohaselt läks kõige rohkem laevu (16) kaduma Lõuna-Hiinas ja Indohiinas. Seevastu kõige rohkem laevaõnnetusi (579) registreeriti Põhjamere, Briti saarte ja Biskaia lahe merepiirkonnas.

Andmete põhjal on Lääne-Euroopa tiheda liiklusega laevateed õnnetusohtlikkuse poolest alates 2011. aastast teisel kohal, edestades Lõuna-Hiinat ja Läänemerd, jäädes alla Vahemere idaosale.

Tagasi üles
Back