R, 9.12.2022

Märt Raski tuhandeaastane plaan

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Märt Raski tuhandeaastane plaan
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Alliklepa sadama ilu on hobimeresõitjad saanud nautida juba eelmise aast suvest, sadama ametlik avamine toimub aga nädala pärast.
Alliklepa sadama ilu on hobimeresõitjad saanud nautida juba eelmise aast suvest, sadama ametlik avamine toimub aga nädala pärast. Foto: Kalevi Westersund
  • Aliiklepa sadama sadakapten on tuntund riigikogulane Märt Rask

Poolel mereteel Tallinnast Kärdlasse võivad hobimeresõitjad juba alates eelmise aasta juulist minna tormivarju või ööbima uude Alliklepa sadamasse. Esimesel hooajal käis seal sadakond alust, pidulik avamine on järgmisel nädalal.

Esmaspäevast Alliklepa sadamas tegevust alustava noorte pop-up-merekooli Meresõber juht Ingeldrin Aug ütles, et käis oma jahiga uues sadamas esimest korda tänavu pärast jaanipäeva, kui Rootsist soetatud uut jahti Eestisse purjetas.

«Jätsime laeva paariks päevaks sinna, kuni pealinnas asju ajasime. Mõnus koht pikema merereisi vahepeatuseks, autoga Tallinnast poolteist tundi,» jutustas Aug. Alliklepa huvitas purjetajat eriti just järgmisel nädalal sinna koliva Meresõbra pärast, mis süstib huvilistele merepisikut esmaspäevast laupäevani.

«Viis päeva kestva veespordilaagri noortegruppidesse on Alliklepal veel mõni vaba koht. Õhtupoolikuti pärast lastelaagri päevategemisi on Meresõbra kiirkursused avatud kõigile, ka täiskasvanud huvilistele,» rääkis purjetamisõpetaja. Tema sõnul on mööda Eestit rändav Meresõber püüdnud igal aastal võtta programmi ka uusi sadamaid, et aidata inimestel kohaga tutvuda.

«Asukohas, kus pole varem sadamat ega merelemineku võimalust olnud, on tähtis, et lapsed õpiksid vees ohutult käituma, teaksid, kuidas veesõidukit juhtida, ja ehk leiavad isegi endale uue veelähedase hobi,» selgitas Aug.

Alliklepa sadamakapteni telefoninumbrile helistades vastab sõbraliku häälega härrasmees, kelleks pikemal vestlusel osutub kunagine riigikogu liige, mitmekordne minister, riigikohtu esimees ja vandeadvokaat Märt Rask.

«Jah, just täpselt, ma olen Alliklepa sadama sadamakapten. Kas saadan koopia oma väikelaevajuhi tunnistusest ja sadamaregistri väljavõtte?» päris Rask pärast esimest pisut üllatunud reaktsiooni osavõtlikult. Osaühingu Alliklepa Sadam omanikud on Ramon ja Märt Rask, viimane on ühtlasi ka firma juhatuse liige.

 

Alliklepa sadam.
Alliklepa sadam. Foto: Ruudo Liis

Tõuke andis EASi toetus

«Alliklepa sadam on tekkinud, et jääda. Meil on lühike, keskpikk ja tuhandeaastane plaan. Lühike on lähemad 10–15 aastat, keskpika tulemusi vaatame saja aasta pärast ja tuhat on tuhat. Sadamakoht on hea, sellest saab Alliklepa küla keskus, tugipunkt ja vaba aja veetmise koht,» oli Rask veendunud. Tema sõnul sai sadama rajamise idee alguse 25 aastat tagasi, ligikaudu samal ajal soetas ta Alliklepa külasse ka paar elamumaakinnistut.

«See on sadamaks väga sobiv koht. Nii kalda lähedal ei ole kümne meetri sügavust merd mitte igal pool Eestis ja vaade on avatud kogu Soome lahele. Proovisime algul oma jõududega, kuid väga kaugele ei jõudnud, sadama ehitamine on kulukas. Katalüsaatoriks sai EASi toetus,» meenutas Rask. 2018. aastal eraldas EAS väikesadamate võrgustiku meetmest Alliklepa külalissadama väljaehitamiseks 10 eurot vähem kui 200 000 eurot. See võimaldas teha lõpuni vesiehitused ja rajada elementaarsed sadamateenused: vesi ja elekter ujuvkaidel, tualettruumid, dušid, pesumasin ja jäätmekäitlus.

Elamu või suvila

Raskile kuulub Alliklepa külas ka laiaulatuslik kinnisvaraarendus, kuid ka sellega ei taha ta oma sõnul kiirustada. Hea mootorpaadiga jõuab Alliklepalt Kakumäele poolteise tunniga, kuid kaikoht uute majadega automaatselt kaasa ei tule nagu garaažiboks linnakorteri juurde.

«Küla täitub, aga mõõdukas tempos. 1944. aastal läks siinne rand täiesti tühjaks, see tähendas 2–3 põlvkonnaks suletud piiritsooni, pärast seda on vähesed tagasi tulnud. Meil on detailplaneeringud kehtestatud, taristu välja ehitatud, sadamaküla arhitektuuriline üldkontseptsioon on olemas, aga me ei taha teha nii, et müüme tükid kiiresti maha,» rääkis sadamakapten.

Purjetajatel on koht leitud

«Transiidisadam oleks palju öelda, kuid Rootsist soetatud paate on teel uude kodusadamasse meil tänavu peatunud neli,» tõi Rask kinnituseks Alliklepa heast asukohast. Soome purjetaja Kalevi Westersund käis uue sadamaga tutvumas juuli algul. Väikse purjekaga pea kõiki Läänemere sadamaid külastanud Westersund ütles, et endale ootamatult leidis ta eest ühegi töötajata ning kalda poolt lukustatud sadama. Rask selgitas, et Alliklepa sadamateenused on üles ehitatud aususele ja seni pole tulnud pettuda.

«Teenuseid saab kasutada mobiili kaudu, kapteni kohalolek ei ole obligatoorne. Aga kui tekivad probleemid, on kapten 5–10 minutiga kohal,» lubas ta.

«Seal oli parklas viis autot ja sadamas viis mootorpaati, aga ei ühtki inimest. Sadamateenused töötasid, seina peal olid juhised teenuste eest telefoniga tasumiseks, aga lukustatud, kontaktivaba ja ilma sadamakaptenita sadam on Soome purjetajatele veel harjumatu ja uus kogemus,» kirjeldas Westersund, kes ei leidnud eest sadamakõrtsi, kauplust ega muud võimalust raha kulutada.

Sadamas käinud Eesti merematkajatel jagub Alliklepale häid sõnu aga rohkem. Purjetamise ühismeediagruppides kiidetakse sadama hubasust, kaasaegseid teenuseid ning hästi tähistatud sissesõitu. Ka iseteenindus on eestlastele enesestmõistetavad.

Päris järelevalveta sadam siiski ei ole. Valvekaamera hoiab sadamal pilku peal ning kui mõne pikemalt peatuva veesõiduki eest on unustatud mobiilimakse tegemata, ilmub asjamees, kes kaptenile pisiasja meelde tuletab.

«Mere poolt lähenedes on sadam väga lihtne. Kitsasse faarvaatrisse juhatavad paarislateraalmärgid on kaugelt näha, sadamainfo ja teenuste kasutamise selgitused kodulehel on hästi arusaadavad, selle poolest on see üks eeskujulikumalt lahendatud infosüsteemiga sadamaid,» ütles Aug. Kuid ka tema sõnul napib hajaasustusega piirkonnas esialgu teenuseid ja meelelahutusi:

«Pikemaks peatumiseks pole head põhjust, sest maa pool pole kuhugi minna. Teenuseid pole, lähemad asulad on kaugel. Püüame oma Meresõbra noortelaagriga tühikut ajutiselt pisut täita, ehk tekib sadamasse tulevikus ka püsivamaid tegevusi!»

Alliklepa aitab ühendada 11 elanikuga Pakri saart

Pikka aega töös olnud Alliklepa sadama valmimine on Padise kandile väga oluline sündmus.

Alliklepa külla on tema sõnul end elanikuks registreerinud 300–400 inimest, kuid palju on suvilaid ja suviti lisanduvaid puhkajaid.

«Sadama ümber on hakanud elu käima, see on suure kohaliku tähtsusega asi, mis annab hajaasustusega piirkonnale jõudu juurde.

Väike küla areneb ja sadam aitab arengule kaasa. Loodame selle kaudu uusi külastajaid kogu piirkonnale,» oli vallavanemal sadama üle hea meel.

Lääne-Harju vallas on koos Alliklepaga kolm väikesadamat. Kui Lohusalu on sügava veega jahisadam, siis Kurkse on vaid paadisadam ning Paldiskist lääne pool laius enne järgmist korralikku sadamat lai tükk tühja randa. Vallavanem kinnitas, et töö käib ka Paldiski linna väikesadama rajamiseks, mis võimaldaks aktiveerida hobimeresõitu ja mereturismi Pakri lahel.

«Alliklepa sadama lisandumine on oluline ka seetõttu, et aitab parandada juba üheteistkümne püsielanikuga Pakri saarte ühendusvõimalust mandriga,» märkis Saat.

Märksõnad
Tagasi üles