R, 9.12.2022

Admiralisild meeldib turistidele, kuid nörritab väikelaevaomanikke

Admiralisild meeldib turistidele, kuid nörritab väikelaevaomanikke
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Admiralisild avab jalakäijatele kiire ligipääsu sadama A- ja D-terminalide vahel. 
Admiralisild avab jalakäijatele kiire ligipääsu sadama A- ja D-terminalide vahel. Foto: Sander Ilvest

Teisipäeval avati Tallinna sadamas üle Admiraliteedi basseini viiva laevatee pöördavatav jalakäijate sild ehk pöördsild, mis muudab ühe nupuvajutusega minuti jooksul oma asendit 90 kraadi. Uus sild sai nimeks Admiralisild. Kui see on suletud, loob see jalakäijatele ja kergliiklusele otseühenduse Tallinna sadama A- ja D-terminalide vahel, kui sild avatakse, pääsevad väikelaevad ja paadid Vanasadama Jahisadamasse sisse ja välja.

Tallinna sadama juhatuse esimees Valdo Kalm selgitas silla pidulikul avamisel, et sadamasse sisenevad väikelaevad suhtlevad laevajuhtimiskeskusega ning kogu protsess hakkab toimima vastavalt graafikule just nimelt keskuse eestvedamisel.

«Laevajuhtimiskeskus vajutab seda nuppu. Kõike juhitakse ühest kohast,» kirjeldas ta.

Sild on osa sadama suuremast tulevikuplaanist

 

Admiralisild Tallinnas. FOTO:
Admiralisild Tallinnas. FOTO: Foto: Pm

«D-terminali poolse ala valmimine jääb järgmisesse aastasse ja sinna on oodata linnaruum-parki,» sõnas Kalm, lisades, et alale tulevad nii istumisalad kui ka mõni kohvik. «See on osa masterplan​’ist, mis hõlmab kogu sadamaala,» selgitas ta kokkuvõtvalt.

Pöördavatav sild lahendab nii sadama kui ka linna senise murekoha ja enam ei pea kahe terminali külastamiseks pikemaid jalutustiire tegema. Abilinnapea Andrei Novikov usub, et sild tühjalt seisma ei jää. «Ma arvan, et linnarahvas võtab selle omaks siis, kui välja on ehitatud kogu sadamaala,» oletas ta. Novikov on kindel, et kui kultuurikilomeeter valmib lõplikult ning Porto Franco ärkab ellu, kujuneb rajatavast sadamaalast pealinlastele meelepärane ajaveetmiskoht. «Siin saab kindlasti olema omaette ja omanäoline keskkond,» lisas ta. Seda, kes on sadamaala tulevased rentnikud ja kui palju võib sinna kerkida turistide seas populaarseid alkoholipoode, ei oska abilinnapea veel oletada.

24.03.2021 Tallinn Tallinna sadama juht Valdo Kalm.
24.03.2021 Tallinn Tallinna sadama juht Valdo Kalm. Foto: Sander Ilvest

«Ma usun, et sadam on ka ise huvitatud sellest, et see oleks atraktiivne linnaruum. See on ju linna värav,» viitas ta ka turistidele.

Kas Kalmu viidatud pikemaajaline arengukava sisaldab ka plaani täita Admiraliteedi bassein pinnasega ning alustada seiskunud Porto Franco kvartali ja mere vahel uue kinnisvaraarenduspiirkonnaga, nagu on väitnud mõned Vanasadama Jahisadamast mujale siirdunud meresõitjad, selle kohta ei õnnestunud Tallinna Sadamalt kommentaari saada.

Segaduses väikelaevnikud lahkuvad Vanasadamast

Turistidele ja jalakäijatele põnev lahtikäiv sild on põhjustanud palju segadust Vanasadama Admiraliteedi basseinis asuva jahisadama klientide seas. Sadamasse meritsi saabuvad külalised ja seal kaikohti rentivad paadiomanikud kurdavad, et silla lahtiolekuajad ja avamise protseduur ei ole väikelaevnikele ei arusaadavad ega mugavad. Mitmed paadiomanikud on seetõttu viinud oma alused Vanasadamast teistesse Tallinna jahisadamatesse, eelkõige on lahkunud purjejahid, mis kõrge masti tõttu enam liikuma ei pääse, kui sild kinni on.

 Tallinna abilinnapea Andrei Novikov.
 Tallinna abilinnapea Andrei Novikov. Foto: Tairo Lutter

Lennusadamast Tallinna lahe teistesse sadamatesse ning lähisaartele sõitva meretakso Gundel juht Marko Amboja rääkis, et sel suvel oli Admiralisild põhiliselt laevaliiklusele avatud, vaid üksikutel päevadel liigutati see ehitustöödeks ja katsetusteks jalakäijatele mõeldud asendisse. Kui sild on kinni, pääsevad selle alt läbi väikesed lahtised mootorpaadid, mille kõrgus veepinnast koos antennide, tulede ja muude seadmetega jääb alla kahe ja poole meetri. Kõrge kajutiga Gundel silla alt läbi ei pääse, kuid sel hooajal meretakso marsruudid Vanasadamasse enam ei viinud.

 

See on osa masterplan​’ist, mis hõlmab kogu sadamaala.

Tallinna sadama juhatuse esimees Valdo Kalm

Meretakso Vanasadamasse enam ei käi

«Sadam hakkas meil seal üleval olnud «Meretakso» sildi eest nii suurt reklaamitasu küsima, et me ei suutnud seda piletirahast tagasi teenida,» selgitas firmajuht. Küll aga käib Gundel Vanasadama tanklas kütust võtmas ning hädavajadusel saab seal ka reisijaid peale võtta ja maha panna.

«Õnneks on tankla sillast mere pool, sinna pääseb vabalt, sõltumata silla asendist,» märkis Amboja.

Mojito jaoks avati sild esmakordselt

Purjekaid ja mootorpaate rentiva ning merereise korraldava Sailing.ee juht Kaspar Eisel ütles, et Admiralisilla avamise ja sulgemise graafik ilmus sadama kodulehele eile. Vanasadamas seisab firma laevastikust vaid üks alus, 31-meetrine mootorjaht Mojito ning see on ka enam-vähem suurim alus, mis pärast silla ehitamist Vanasadama Jahisadamasse sisse mahub.

Mootorlaev Mojito FOTO:
Mootorlaev Mojito FOTO: Foto: Kaspar Eisel

«Kui Mojito sillaavas on, jääb kummagi parda taha ehk kaks meetrit ruumi. See on päris napp,» selgitas Eisel. Tugevama tuulega peab väljumisel ja sisenemisel väga tähelepanelik olema, et laev vastu sillaposti või kaid ei puutuks. Teised Sailing.ee laevastiku alused viis Eisel juba kevadel Noblessneri sadamasse, kuna info silla lahtiolekuaegade ja avamise protseduuri kohta oli puudulik.

«Me ei saa riskida, et oleme kliendile rentinud laeva ja siis kokkulepitud ajal ei saa ta sellega välja või sisse ja tekib mingi jama,» selgitas reeder.

Avamisgraafikut saab läbi rääkida

Väikelaevadega Tallinna Vanasadamas liiklemisel kehtivad niigi rangemad nõuded kui mujal, kuna sadam teenindab ka tiheda graafikuga reisilaevaliine. Seetõttu tuleb jahtide ja mootorpaatidega sadamas liikumine kooskõlastada sadama korrapidajaga, kelle täiendavaks ülesandeks on nüüd ka Admiralisilla avamine ja sulgemine. Eisel ütles, et mõnikord sujub suhtlus korrapidajaga mereside kanalil 14 väga ladusalt, kuid kui teisel pool liinil olijal on näiteks halb tuju, võib suhtumine olla väga jäik ning ette nähtud graafikus erandeid ei tehta.

«Mojitol oli teisipäeval au olla esimene laev, kelle jaoks sild spetsiaalselt lahti tehti. Juba varem tellitud merereis klientidega pidi väljuma õhtul kell kuus, aga värske graafiku alusel oli sild kell 18.00–19.00 hoopis jalakäijate asendis. Alustasime siis läbirääkimisi ja sild tehti meile erandkorras lahti,» kirjeldas Eisel. Kas erandkorras võivad silla jalakäijate asendisse viimist paluda ka turistid ja kuidas peaksid nemad seda taotlema, ei ole veel selge. Tallinna Sadama kommunikatsioonijuht Sirle Arro ütles, et praktika käigus selgub, kuidas silla kasutamine hakkab tegelikus elus olema.

 

Admiraliteedisilla ajagraafik

Avatud jalakäijatele / Avatud laevaliiklusele

00.00–01.00 / 01.00–05.00

05.00–07.00 / 07.00–08.00

08.00–09.00 / 09.00–10.00

10.00–11.00 / 11.00–12.00

12.00–13.00 / 13.00–14.00

14.00–15.00 / 15.00–16.00

16.00–17.00 / 17.00–18.00

18.00–19.00 / 19.00–20.00

20.00–21.00 / 21.00–22.00

22.00–23.00 / 23.00–24.00

Operaatoril on vastavalt vajadusele õigus otsustada silla avamine ja sulgemine graafikuväliselt.

Allikas: Tallinna Sadama koduleht

Nimekonkursile laekus üle 800 idee

Silla nime valimiseks kuulutati välja konkurss, millest võttis osa üle 800 nimepakkuja. Kolmeks parimaks valiti Admiralisild, Põhjala sild ja Lootuse sild. Parima nime esitaja sai auhinnaks 300 eurot, paremuselt teine 200 eurot ja kolmas pakkumine sada eurot.

Admiraliteedi basseini kanali silla projekteerisid Witteveen+BOS ja arhitekt Robert-Jan van der Veen arhitektuuribüroost Plein06 2017. aasta ideekonkursi võidutöö «New Balance 100» alusel. Silla ehitas mullu aprillis sõlmitud lepingu alusel KMG Inseneriehituse AS, lepingu maksumus oli 4,2 miljonit eurot. Projekteerimis- ja ehitustöid kaasrahastas Euroopa Liit Euroopa ühendamise rahastust.

Silla teeb atraktiivseks linna loogika

Tallinna linnaplaneerimise ameti juhataja asetäitja, linna peaarhitekt Endrik Mänd. 
Tallinna linnaplaneerimise ameti juhataja asetäitja, linna peaarhitekt Endrik Mänd. Foto: Georg Kõrre

Silla avamine on kindlasti suur samm edasi. Ma ei kahtle selles, et see saab väga atraktiivseks käiguteeks. Olen ise korduvalt sattunud siia tupikusse poolteadmatuses, sest linna loogika toob su siia – siit saab justkui edasi, aga selgub, et tuleb teha terve tiir ümber Admiraliteedi basseini.

Võiduprojekti puhul polnuks betooni kasutamine materjalina ilmselt võimalik, lõpplahenduses kasutatud metall paistab selles suhtes veidi ka välja. Ta ei ole võib-olla nii voolav ja ilus, nii plastiline lahendus kui oleks võinud olla, samuti võib tekitada küsimusi sillale kinnitatud valgustite paigutus. Kas see on taotluslik või ei mõeldud sellele, alati saab norida. Norima muidugi peabki, aga lõppude lõpuks on see siiski väga väga oluline ja kena sild.

Märksõnad
Tagasi üles