Los Angeles kehtestas sadamasse seisma jäänud konteineritele viivistasu

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Paatide paraad möödumas Los Angelese sadamas seisvast konteinerilaevast detsembris 2021.
Paatide paraad möödumas Los Angelese sadamas seisvast konteinerilaevast detsembris 2021. Foto: MARIO TAMA

Los Angelese sadam kehtestab üle lubatud tähtaja sadamasse seisma jäetud ekspordikonteineritele viivistasu 100 dollarit päevas iga konteineri eest. 

Viivistasu kehtestamisega loodab juhtkond vabastada sadamad juba üle poole aasta kestvast tühjade konteinerite kuhjumisest, mis takistab laevade normaalset lossimist ja kaupade kiiret käitlemist. Ekspordikonteinerite tasuga survestatakse vedajaid toimetama tühjad konteinerid kiiremini tagasi Aasiasse, kirjutas portal GCaptain.

Viivistasude kehtestamisest sadamatesse seisma jäetud konteineritele on Californa osariigi sadamate juhid viimaste kuude jooksul rääkinud korduvalt, seni pole aga tegudeni jõutud. Nüüd on otsus tehtud ning kui Los Angelese sadamanõukogu selle 13. jaanuaril heaks kiidab, jõustub viivistasu 30. jaanuaril.

Viivistasu hakatakse vedajalt nõudma, kui konteiner on seisnud sadamas üle üheksa päeva. Tasu suurus on 100 dollarit päevas iga järgneva päeva eest, kuni metallkast sadamast ära viiakse. Detsembri lõpu seisuga oli Los Angelese sadamasse kuhjunud 71 369 tühja konteinerit, mis on ligikaudu võrdne kolme maailma suurima konteinerilaeva kandevõimega. 

«Oleme viimase kahe kuuga saavutanud oma sadamates märgatavat edu impordikonteinerite seisuaja vähendamisel, kuid meie terminalides istub hetkel liiga palju tühje konteinereid,» rääkis Los Angelese sadama tegevjuht Gene Seroca ning lisas, et viivistasu eesmärk ei ole sadamale lisatulu tekitada, vaid vabastada väärtuslikku pinda, mida sadam vajab laevade ja kaubaveo sujuvaks teenindamiseks. Sel viisil laekuv raha on sadamal kavas investeerida kaubakäitluse efektiivsuse tõstmisse. Sarnase maksu kehtestamist on arutanud ka Long Beachi sadam, kuid pole seda veel ametlikuks teinud.

Maailma merekaubavedude konteinerivoog läks tasakaalust välja, kui USA ja Euroopa sisetarbimine kasvas koroonakriisi tõttu oluliselt kiiremini kui eksport. Novembrikuus saabus USA-sse 403 000 TEU (tingliku merekonteineri) ulatuses kaupu, samal ajal viidi välja aga vaid 82 000 TEU. Riiki saabunud konteinerid muutuvad pärast kaubast tühjendamist aga vedajatele probleemiks. Kuigi Aasias oleks tühje konteinereid vaja, et uusi kaupu Euroopa ja USA poole saata, ei ole tühjade konteinerite tagasivedu majanduslikult tasuv ning konteinerite ekspordi viivistasud ongi kehtestatud laevafirmade survestamiseks.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles