R, 9.12.2022

Viking Glory taastab Läänemere ristluslaevanduse hiilgust

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Viking Glory taastab Läänemere ristluslaevanduse hiilgust
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Viking Glory sisenemas Stockholmi sadamasse.
Viking Glory sisenemas Stockholmi sadamasse. Foto: Jaano Martin Ots
  • Koroona lõi kruiisilaevanduse äri uppi kogu maailmas.
  • Uued laevad olid tellitud juba mitu aastat enne kriise.
  • Sise- ja lähiriikide turism on laevafirmade rõõmuks aga tõusuteel.

Läänemere kõige uuem kruiisilaev Viking Glory on Turu ja Stockholmi vahel alates märtsist sõidutanud 600 000 turisti ning soomlased-rootslased pürivad laevale vaatamata kütuse lisatasule. Kas ja kuidas ristluslaevade puhkuseäri pärast koroonakriisi pikemas perspektiivis võiks taastuda, on laevafirmad ettevaatlikud ennustama.

Üleilmse reisimise ja turismi pea kaheks aastaks peatanud koroonapandeemia pani eriti raskesse olukorda suurte ookeanikruiisilaevu käitavad firmad. Paljud neist on nüüdseks sattunud võlakeerisesse ja on olnud sunnitud koroona-aastatel saadud kahjumite korvamiseks laskma välja kõrge intressiga riskantseid võlakirju. Sel suvel eemaldas USA haiguste kontrolli ja tõrje keskus ristluslaevanduselt viimased piirangud ning oma sadamad avasid ristluslaevadele ka seni suletud olnud piirkonnad, nagu Uus-Meremaa, kuid miljarditesse ulatuv kahju oli sündinud. Näiteks maailma suurimaks kavandatud kruiisilaev Global Dream ei jõuagi kunagi liinile ning laev suunati pankrotti läinud MV Werfteni laevatehases vanarauaks veel enne lõplikku valmimist.

Ka Läänemere laevafirmad kandsid koroona tõttu suuri kahjumeid ning kuigi riikide abipaketid aitasid neil pandeemia üle elada, on Ukrainas kestev sõda vähendanud kaugemate piirkondade turistide valmisolekut Läänemere põhjaossa reisida. Tõusuteel on aga sise- ja lähiriikide turism, seda laevafirmade rõõmuks ka Skandinaavia ja Balti riikide vahel.

Läänemere ristlusturism taastub

Viking Line’i müügidirektor Philip Sjöstrand märkis, et kruiisireisimine Soome ja Rootsi vahel on taastunud, eriti marsruudil Turu–Mariehamn–Stockholm, kus uus laev Viking Glory on tekitanud laia huvi ja suure nõudluse.

«Märtsi algusest on meil Viking Glory pardal olnud peaaegu 600 00 reisijat. Kõrgete kütuse- ja energiakulude tõttu on tulnud, nagu teistelgi ettevõtetel, lisaks meie kruiisihindadele rakendada kütuselisatasu,» rääkis Sjöstrand. Kajutiga kruiisihinnad algavad 65 eurost.

Uued laevad Läänemerel

Läänemere suured ristluslaevareederid Tallink ja Viking Line tegid uute laevade tellimise otsused viis-kuus aastat tagasi, kui majandus oli buumis ning pandeemia või sõjaoht tundusid ebatõenäolised tüüpväljendid igavates riskimaandamiskavades. Tallinki uue laeva MyStar mudeleid on veebi- ja pardapoodidest võimalik juba osta, kuid päris laeva valmimist on mitu korda edasi lükatud ning praeguse info järgi peaks laev Tallinna–Helsingi liinile tulema septembris. 212 meetri pikkune MyStar valmib Rauma Marine Constructionsi (RMC) tehases Soomes ning selle ehitusmaksumus on ligikaudu 250 miljonit eurot. Viking Line’i 222 meetrit pikk ja 2800 reisijat pardale võttev Viking Glory ehitati Hiinas Xiamen Shipbuilding Industry laevatehases ja läks maksma 225 miljonit eurot. Laev lasti vette 2021. aasta jaanuaris ja alustas eelmise aasta 28. detsembril teekonda Xiamenist Turu suunas. 2022. aasta märtsis läks Viking Glory Turu–Stockholmi liinile ning vedas juba esimesel kuul 350 000 reisijat.

Viking Glory tehnilised andmed

Pikkus: 222,6 meetrit

Reisijate arv: 2800

Kajuteid: 922

Tekke: 12, neist 3 autotekki

Autode veomaht: 1500 liinimeetrit

Jääklass: 1A Super

Jõuseade: kaks ABB elektrimootoriga Azipod-ajamit, millele annavad energiat kuus Wärtsilä LNG-kütusele kohaldatud diiselmootorit.

Viking Line’i kommunikatsioonidirektori Johanna Boijer-Svahnströmi sõnul on keskkonnasõbralikkus olnud tähtsal kohal nii uue laeva ehitamisel kui ka käitamisel ning laev sõidab vaatamata kõrgele hinnale senini LNG-kütusel. Üheks täiendava keskkonnahoiu allikaks on ka vähendatud laevapere. Meeskonda kuulub vaid 200 inimest, koristusmeeskonnad laevaga kaasa ei sõida, vaid tulevad laevale ainult sadamates.

«Jälgime LNG hinnataset väga tähelepanelikult. Otsuseid kütusetüübi muutmise kohta tehtud ei ole,» kinnitas ta. Hiljuti teatavaks saanud uudis Viking Amorella müügist ei tähenda kommunikatsioonidirektori sõnul otsust vähendada liiklust ühelgi liinil.

«Alates 1988. aastast Viking Line’is teeninud Amorella on olnud üks ustavatest teenistujatest ettevõtte laevastikus. Ta on olnud tugisammas, kes on säilitanud regulaarset liiklust ettevõtte põhiliinil Turu, Ahvenamaa ja Stockholmi vahel. See ei tähenda Helsingi–Stockholmi liinist loobumist, vaid seda, et jätkame talvisel ajal liiklust ühe laevaga ja hindame liini jätkamise strateegilisi alternatiive,» märkis Boijer-Svahnström.

Läänemere moodsaim reisilaev

Viking Glory projekteerimisel ja ehitusel ei ole kokku hoitud fantaasiat ega raha. Laeval on suured avatud ruumid läbi mitme teki, mis pigem meenutavad vaateid 19. sajandi ookeanikruiisilaevade luksuslikele söögi- ja tantsusaalidele.

Viking Glory kontserdi- ja meelelahutussaal.
Viking Glory kontserdi- ja meelelahutussaal. Foto: Jaano Martin Ots

Vahepeal reisilaevadisainis efektiivsustaotluse ja veekindlate sektsioonide nõuete tõttu üsna ahtaks muutunud interjööri asemel on Gloryl palju avarust ja õhku ka koridorides, söögikohtades ja meelelahutusaladel. Laeva 12 tekki ühendavad kolm liftidega trepihalli, igaüks oma disainiga, et külastajatel oleks laevas lihtsam orienteeruda. Põrandavaipadel on laeva kujutis, mille vöör osutab alati pärislaeva vööri suunas.

Viking Glory päikesetekk.
Viking Glory päikesetekk. Foto: Jaano Martin Ots

Kogu laevalae ulatuses laiub osaliselt klaaslaega päikesetekk. Ahtris on lamamistoolidega päevitusala ning laeva keskel kontserdilavaga katusealune aatrium, mida jahedamatel õhtutel kütavad soojuskiirguslambid.

Viking Glory ristlusdirektor Niklas Haapalainen ütles, et kogu laev on disainitud nii, et see sobiks Turu saarestiku ja Stockholmi arhipelaagi kruiisideks nii suvel kui ka talvel. Laeva peamisteks eripäradeks on tema sõnul paindlikkus ja kohandumine saarestikureisideks.

«See laev on nagu Transformer, nagu laste mänguasi, mis muutub vastavalt vajadusele. Talvise konverentsiala saalid saab teisaldatavate vaheseintega jagada vajadusel väiksemateks nõupidamistubadeks, aga suvel teiseneb see hoopis avaraks laste mängumaaks. Kõik söögikohad ja meelelahutuskohad on ehitatud on-off-süsteemis. Kui reisijaid on vähem, tõmbame osale baaridest ja saalidest seinad ette ja keegi ei teagi, et seal on veel üks baar. Aga kui laev on täis, avame kõik külastuskohad, nii ei pea me töötajaid madalhooajal tühjades restoranides valvel hoidma ning ka klientidel on tunne, et kuigi rahvast on piisavalt, leidub igas saalis alati vabu kohti,» selgitas Haapalainen.

Restorani Kobba pöörleva ümarlauaga VIP saal Fyren.
Restorani Kobba pöörleva ümarlauaga VIP saal Fyren. Foto: Jaano Martin Ots

Erilise uhkusega tutvustas Haapalainen laeva 11. tekil asuva restorani Kobba VIP saali Fyren.

«Panoraamaknad on meil kõikjal, nii restoranides kui ka koridorides. Aga laeva vööriosas asuv 12-kohaline saal pakub 220-kraadist vaadet, mis on sama hea kui kaptenisillal. Ümarlaud ja toolid pöörlevad aeglaselt, võimaldades kõigil külalistel nautida kõiki vaatenurki,» selgitas ristlusdirektor.

Glory väljub igal hommikul Turust ja õhtul Stockholmist. Eesti laevakruiisijatelt nõuab Glory pardale pääsemine mõnevõrra täiendavat logistikat, kuid elamuseotsijatel on võimalik see reis siiski kaasa teha, kui kombineerida sõit näiteks Stockholmi ja Helsingi linnaekskursioonidega.

Tallink on riskid maandanud

Tallink Grupi juhatuse esimees Paavo Nõgene ütles, et suvi on olnud reisimisrohke.

«Oleme näinud korralikku taastumist kõikidel meie liinidel. Covidi-eelsete reisijanumbriteni jõudmine ei ole hetkel eesmärk omaette, kuna Tallink sõidab praegu vähemate laevadega kui pandeemiaeelsetel aastatel. Peame oluliseks kohanemist uue reaalsusega, milleks on kõrged kütusehinnad, ja oma tegevuse jätkuvat optimeerimist vastavalt nõudlusele. Ka laevafirmad peavad maksma energia eest, sealhulgas meie head konkurendid. Tallink on leidud võimalusi ettevõtte riskide maandamiseks ja laevade välja prahtimiseks ning oleme optimistlikud sügistalvise hooaja ja järgneva aasta suhtes,» kommenteeris Nõgene. Kaks Tallinki laeva on hetkel prahitud Hollandisse majutusasutusteks. Tallinna–Helsingi liini laev Silja Europa läheb 20. augustist seitsmeks kuuks Hollandisse, Turu–Stockholmi liinil tegutsev Galaxy prahitakse seitsmeks kuuks majutuslaevaks 20. septembrist. Lepinguid võib pikendada kolme kuu võrra, laev prahitakse koos tehnilise meeskonnaga.

Märksõnad
Tagasi üles