Shell ja laevanduskontsern MSC sõlmisid rohekoostööleppe

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Copy
Mediterranean Shipping Company (MSC) laev Meline Virginia International Gateway Marine sadamas Norfolkis.
Mediterranean Shipping Company (MSC) laev Meline Virginia International Gateway Marine sadamas Norfolkis. Foto: Steve Helber/AP Photo

Energeetika- ja transpordiettevõtted otsivad viise kliima soojenemist põhjustavate kasvuhoonegaaside, eriti metaani emissiooni vähendamiseks meretranspordil.

Rühm laevandus- ja energeetikaettevõtteid, teiste seas energiahiid Shell ning ülemaailmne laevanduskontsern MSC lõid koos teadusasutustega liidu, mille ülesandeks on otsida võimalusi laevade metaaniheitmete vähendamiseks, teatas Reuters.

Laevandus kui maailma suurim kaubatranspordiliik on ühtlasi ka üks suurimaid keskkonnasaastajaid, kuna laevad kulutavad suuri kütusekoguseid ning kasutavad avaookeanil sõitmiseks odavaimat, kuid ühtlasi ka enim keskkonda reostavat laevakütust ehk naftatöötlemise jääkidest tehtud raskekütust. Kui raskekütuse probleemiks on lisaks CO2, lämmastiku- ja vääviliühendite emissioonile, siis näiliselt palju keskkonnasõbralikumad LNG-laevad paiskavad keskkonda ka metaani. 

Fossiilsete kütuste põletamisel tekkiva CO2 probleemiga on laevandusettevõtted tegelenud juba pikka aega ning vastavaid regulatsioone on karmistanud ning karmistavad ka Euroopa Liit ning rahvusvaheline merendusorganisatsioon IMO. Metaaniga on aga vähem tegeletud. Teadlased on juhtinud tähelepanu, et metaan on üks ohtlikumaid kasvuhoonegaase ning laevanduse rohelisemaks muutmiseks peavad riigid astuma kiireid samme ka metaaniheitmete vähendamiseks. 

Üheks rohepöördega välja pakutud lahendustest on olnud LNG kasutamine laevakütusena, mis tekitab vähem CO2 ning lämmastiku- ja väävlioksiide. Veeldatud maagaasi kasutamisega kaasneb aga risk, et selle ladustamisel, ümber pumpamisel, taasgaasistamisel ja mootorikütusena kasutamisel tekivad lekked. Kuna LNG on oma olemuselt maagaas, millest suurema osa moodustab metaan. Seda arvestades ei pruugi LNG kokkuvõttes osutudagi nii keskkonnasõbralikuks kütuseks, kui selle kasutusele võtmisel oletati. 

Shelli ja MSC algatust toetavate ettevõtete hulka kuuluv Lloyd's Register juhtis tähelepanu, et senini ei ole olemas ülemaailmselt tunnustatud metoodikat metaanilekete tuvastamiseks ja võrdlemiseks. Moodustatud ühenduse esimese aasta eesmärgiks ongi leida ja testida tehnoloogiaid metaanilekete tuvastamiseks ja mõõtmiseks. 

Rohepöördele mõtlevad ka teised suured laevandusettevõtted, CMA CGM on moodustanud rohekütustele ülemineku toetamiseks ka 1,5 miljardi euro suuruse fondi.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles