R, 9.12.2022

Kallis pilet ja hirm praamisabade ees peletavad turistid saartelt

Jaano Martin Ots
, toimetaja
Kallis pilet ja hirm praamisabade ees peletavad turistid saartelt
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments 1
Virtsu ja Kuivastu vahet sõidavad praamid sagedamini, aga reisijaid on vähem.
Virtsu ja Kuivastu vahet sõidavad praamid sagedamini, aga reisijaid on vähem. Foto: Tairo Lutter
  • Lisareisid on vähendanud järjekordi ja maha jäänud sõidukite arvu.
  • Tõusnud piletihind teeb tuska saare külalistele, elanikele ja ettevõtjatele.
  • Jultunud reisijad kasutavad ära piletimüügisüsteemi vigu ja tekitavad segadust.

Tänavu 1. märtsil tõusnud parvlaevapiletite hinnad Saaremaa ja Hiiumaa liinidel on suurendanud saarte ettevõtjate veokulusid ning vähendanud turismiettevõtete tulu.

Enne hinnatõusu põhjendasid majandus- ja kommunikatsiooniministeerium (MKM) ja transpordiamet laevapiletite hinna tõstmist kulude kasvuga ning vajadusega tihendada liinigraafikuid. Viienda laeva soetamine aga venib ning suurenenud piletitulu ei läinud siiski mitte otse Saaremaa ja Hiiumaa mandriühendust käitavale ettevõttele TS Laevad ega sihtkohtade või taristu arendamiseks, vaid riigieelarvesse, ning selle võrra oli väiksem riigi makstav toetus vedajale.

Reise rohkem, reisijaid vähem

Lisareisid vähendasid sajaprotsendilise täitumusega väljumisi ja maha jäänud autode hulka, kuid kerkinud piletihind on pannud siseturistid saartele reisimist tõsisemalt kaaluma. Saarte elanikele jäi pileti hind samaks, kuid mandriinimese pilet näiteks Hiiumaale maksab nüüd 4,85 eurot ning sõiduautopilet Rohukülast Heltermaale 14,30 eurot. Neljaliikmelise pere puhul teeb see edasi-tagasipiletite hinnaks ligi 70 eurot. Tallinnast Helsingisse sai suvel parimal juhul paarikümne euro eest.

Samas vähenes sajaprotsendilise täitumusega laevade osakaal 35 protsendilt 19 protsendile ning nende reiside arv, millest jäi maha vähemalt üks sõiduk, langes 888 reisilt 593 peale.

Hea on seegi, et vähenes ka laevast maha jäänud sõidukite keskmine arv: sajaprotsendilise täitumusega laevadest jäi varasema 35 asemel nüüd maha keskmiselt 19 autot.

Ettevõtjad tunnevad hinnatõusu mõju

Transpordihinna kasv vähendab saarte ettevõtete ja toodete konkurentsivõimet ning ettevõtjad väljendasid pahameelt juba hinnatõusu plaanist kuuldes. Saaremaa ettevõtjate liidu juhatuse esimees Robert Pajussaar ütles, et parvlaevapiletite hinna tõusust rääkides tuleb vahet teha turismil ja ülejäänud majandusel. Hinnatõus tekitas pahameelt nii Saaremaa turismiettevõtjates kui ka saare külastajates, kuid valusad vitsad said kätte ka need ettevõtjad, kelle äri sõltub toorme ja valmiskauba transpordist.

Eritellimusmööblit tootva ettevõtte Kalla Mööbel tegevjuht Pajussaar tunnistas, et igapäevatöös oli parvlaevapiletite hinna tõus kõige selgemini tajutav veokulude kasvamisena.

«Kuigi ka autovedude hinnas on kallineva kütuse komponent sees, tõstsid parvlaevapileti hinna tõusuga transpordifirmad kohe kõmm! hinda. Alusetäis kaupa Saaremaalt mandrile läks tuntavalt kallimaks,» rääkis firmajuht. Hinnatõusuga kaasnes tema sõnul ka pisut meeldivam pool: parvlaevakohtade saadavus kaubavedudele paranes.

«Kuna üldine reisijate ja sõidukite arv langes, läks kaubatranspordile broneeringu leidmine äkki ülilihtsaks. Eks sellele aitas kaasa ka reiside lisamine, aga veokitele leidus alati vabu aegu, ainult maksa ja sõida,» kommenteeris Pajussaar.

Piletihindade tõusu mõju jäi väikeseks

Indrek Randveer
Indrek Randveer Foto: TS Laevad

Indrek Randveer, TS Laevade juhatuse esimees

TS Laevade hinnangul – ja seda tõestavad ka üleveo arvud – jäi piletihindade tõusu mõju suursaartele reisimisel minimaalseks. Rohkem mõjutab reisijaid autokütuse ja üldise elukalliduse tõus.

Suure tõenäosusega avaldas turismiettevõtete oodatust väiksemale külastatavusele mõju ka asjaolu, et koroona-aastatel suurenes rohkem siseturism, aga tänavu avanes jällegi võimalus veeta puhkust välismaal. Välisturistid on taas leidnud meie suursaared ning loodame, et see jätkub ka edaspidi ning üldine ülemaailmne hinnatõus ei pärsi turismi oluliselt. Siseturismi hoogustamisele aitavad kindlasti kaasa omanäolised üritused, põnevad ja taskukohased pakkumised turismiettevõtjatelt ning ka päikeselised ilmad.

Tänavu teenindasime kahel liinil märtsist augustini 1,48 miljonit reisijat ehk viis protsenti rohkem kui 2021. aastal samal ajal. Virtsu-Kuivastu liinil oli reisijaid tänavu kaheksa protsenti rohkem, Rohuküla-Heltermaa liinil jäi reisijate arv samaks.

Sõidukite arv oli tänavu märtsist augustini kahel liinil kokku rekordiliselt 671 000, mis ületas 2021. aasta taseme ühe protsendiga.

2021. aasta märtsi-mai arve mõjutasid küll koroonaviiruse tõkestamiseks kehtestatud piirangud, samas olid suvekuude reisijate ja sõidukite arvud viimasel kahel suvel, kui piiranguid ei olnud, üsna samasugused.

Hiiumaa kaotas külalisi

Hiiumaa turismiklastri juht Kristel Üksvärav ütles, et Hiiumaa külastajate hulga vähenemine on märgatav ka turismiettevõtete käibes. Ilusast suvest hoolimata kinnitas üle 60 protsendi Hiiumaa majutajatest, et juunist augustini kestva tipphooaja külastatavus oli varasemast väiksem.

«Turismiklastri küsitluse andmetel langes 30,4 protsendil Hiiumaa majutusasutustest tänavuse tipphooaja käive mullusega võrreldes üle kümne protsendi. 26 protsenti Hiiumaa turismiettevõtjatest tõi külastajate rahulolematuse põhjusena välja parvlaevapileti hinna kallinemise ning paljud kliendid ütlesid, et sellise piletihinnaga nad enam Hiiumaale ei tule,» rääkis Üksvärav.

Rohuküla-Heltermaa liinil ei teinud TS Laevad tänavu mulluse juuliga võrreldes rohkem reise, kuid sajaprotsendilise täitumusega otste arv langes kolm korda, 30 protsendilt 11 protsendile.

«Me ei tea, kui paljud turistid või niisama matkajad jätsid saared külastamata ainuüksi eelarvamuse põhjal, et laevapileteid pole nagunii saada ja nüüd on need veel ka kallimad kui kõige odavamad piletid Helsingisse või Stockholmi,» tähendas Üksvärav. Tema sõnul on üle 80 protsendi Hiiumaa külastajatest siseturistid, kellele riik annab kõrge piletihinna ja ebamugavalt korraldatud mandriühendusega sõnumi, et elu ääremaal polegi oluline.

Siseturism vähenes ka Saaremaal

Pajussaar rääkis, et mandrieestlaste liikumise vähenemine oli selgelt märgatav: «Mängin tihti golfi ja väljakul oli kohe näha, et varem peaaegu igal nädalavahetusel kohal olnud mandri golfimängijad on hakanud harvemini käima.» Kuressaare butiikhotelli ja spaa Ahrensburg juht Terje Nepper ütles, kokkuvõttes osutus tänavune turismihooaeg siiski rahuldavaks.

«Eesti siseturistide vähenemise kompenseerisid välismaalased. Soomlased ja sakslased said jälle liikuma ja päästsid turismisuve,» märkis Nepper.

Broneerimissüsteem võiks täpsem olla

Pajussaare jutust selgus, et kuigi üldiselt on Saaremaa ettevõtjad mandriühenduse korraldusega rahul, võiks peenhäälestus piiripealsetes olukordades täpsem olla. Näiteks tõi ta piletite broneerimise süsteemi hallid alad, mis võimaldavad kavalatel autoomanikel broneerida suurema nõudlusega päevadel pileti ükskõik millisele laevale, millel veel vabu kohti leidub. Sedasi broneeritud piletiga pääseb sadama numbrituvastusega e-kassast läbi igal ajal ning kui auto on juba sadamas, saab tavaliselt peale ka laevale, kus broneerimissüsteemi järgi kohti pole. Nii väljaspool järjekorda laevale saanud auto broneeringut süsteem hilisemal laeval aga ei tühista ning ülejäänud piletisoovijad näevad äpist või kodulehelt, et vabu kohti ei ole.

«Inimene teeb oma sõiduotsuse eelkõige broneeringumahu järgi. Kui äpist on näha, et kohad on ette välja müüdud, siis tänapäeval enam hea õnne peale üldjärjekorda ei minda,» rääkis Pajussaar, kuid möönis, et erandiks on jaanipäev, ooperipäevad, ralli ja muud suursündmused.

Tihedama koostöö vajadust vedajate ning liiniveo tellijaga rõhutas ka Hiiumaa turismiedendaja Üksvärav.

«Kui ikka elad saarel, meri ümberringi, siis sõltud nii ettevõtja, festivalikorraldaja kui ka eraisikuna paratamatult pakutavatest transpordiühendustest ja palju valikuid pole. Samasugused mured nagu parvlaevaühendusega, on meil ju ka lennukitega: ühest küljest öeldakse, et lendajaid ei ole, aga teisest küljest on suvel ka lennukipiletit üsna võimatu saada, kui mitu nädalat ette ei broneeri.»

Märksõnad
Tagasi üles